Harap Sudilah Follow

Sila Klick tanda sokongan kepada blog ini..




PENAJA UTAMA

December 21, 2010

Home » » Siapa yg bertanggungjawab?!

Siapa yg bertanggungjawab?!


Gambar sekadar hiasan

 Adakah yang bertanggungjawab adalah organisasi-organisasi pembinaan remaja yg terbentuk di setiap daerah? Bukankah pekerjaan mereka hanya bersukan, bola, dan mendorong orang berpecah-belah; sebahagian di kelompok ini dan sebahagian lagi di kelompok yang lain?
Siapa yang bertanggungjawab? Siapa yang bertanggungjawab?
Harus diakui, semua perlu bertanggungjawab.
Para remaja kehilangan pengarahan yang baik. Bagaimana mungkin mereka akan mendapatkan pengarahan yang baik kalau di depan mereka terbentang pelbagai media?
Remaja memerlukan suatu teladan. Apakah mereka mendapatkan teladan itu di rumah? Apakah mereka mendapatkannya di sekolah? Apakah mereka mendapatkannya di tengah masyarakat? 
Ternyata sayang sekali, teladan yang diperlukan mereka terlalu jarang ada sekarang.
Tidak ramai ayah yang mampu menjadi teladan bagi anak-anaknya. Terlalu jarang guru yang menjadi qudwah bagi murid-muridnya. Jiwa teladan ini sudah benar-benar asing.
Pengajaran ilmu syariat telah di program dengan sangat baik di sekolah, juga di tempat lain. Tetapi pendidikan bukan sekadar program, bukan juga sebatas buku dan materi yang perlu dihafal dan ditanya dalam ujian. Pendidikan jauh lebih besar dari itu. Pendidikan memerlukan teladan yang boleh mentransfernya kepada murid.
Untuk itu kita juga perlukan lingkungan hidup yang kondusif, iaitu lingkungan yang baik, yang dapat membantu tumbuh kembang remaja dengan baik.
Untuk menciptakan lingkungan yang baik di pelbagai penjuru dunia, kita semua harus melakukan sesuatu. Dengan begitu, para remaja akan hidup secara Islami.

Terlalu sayang sekali kita terlalu banyak meniru barat. Antara kita ada yang menginginkan kehidupan seperti di barat. Apakah slogan kita seperti slogan barat? Apakah akidah kita seperti masyarakat barat? Apakah nilai-nilah yang ada di barat seperti nilai-nilai yang kita miliki? Apakah tradisi mereka serupa dengan tradisi kita?

Tidak! Sekali lagi, tidak! Barat dan Timur dua hal yg berbeza. Kerana itu, kita tidak boleh membabi buta meniru barat. Kita perlu tahu; siapa kita? Di bumi mana kita berpijak?

1 comment:

  1. siapa yg berslah sebenarnye adalah diri sndiri...

    p/s: Terima Kasih kerana sudi memberi komen di blog saya..Sebagai balasan saya membuat kunjungan balas ini ke blog anda..=)

    ****KLIK ENTRI TERKINI DISINI****

    ReplyDelete

Sila Klick tanda penghargaan daripada blog ini..