Harap Sudilah Follow

Sila Klick tanda sokongan kepada blog ini..




PENAJA UTAMA

October 25, 2010

Home » Apa itu SEO, Apakah Peranan Dan Fungsinya? Cara mudah membuat SEO pada nama Blog

Apa itu SEO, Apakah Peranan Dan Fungsinya? Cara mudah membuat SEO pada nama Blog

Jika ingin terlibat dalam penulisan blog, kita perlu tahu pengetahuan dalam asas untuk memaksimumkan kebolehan blog. Ianya tidak cukup jika hanya tahu menulis dan punyai pengetahuan atau kemahiran tentang sesuatu tetapi tidak mengaplikasikan kebolehan sedalam mendalam.
Apatah lagi untuk berusaha untuk mendapatkan pendapatan pasif dari hasil penulisan kamu seperti pengiklanan yang semakin banyak terdapat di negara kita. Pada pandangan aku, ia akan menjadi sia-sia walaupun sekeras mana sekalipun kamu berusaha tanpa menggunakan teknik-teknik tertentu seperti SEO!
Masalah yang dihadapi oleh penulis blog
Masalah yang dihadapi oleh penulis blog
Imej di atas adalah satu contoh terbaru persoalan yang timbul mengenai kehairanan kenapakah tidak mendapat trafik seperti dikehendaki? Ok disini aku perlu perjelaskan semuanya bermula dari SEO yang secara tak langsung menarik lebih banyak trafik ke blog kamu.
Apa itu SEO (Search Engine Optimization)? Ia adalah satu fungsi yang secara subjektif mengoptimasikan sesebuah blog atau web di enjin-enjin carian. Ini secara tak langsung akan menyebabkan web atau blog berada pada senarai terawal atau sekurang-kurangnya pada halaman utama enjin carian. Ia juga dikenali sebagai SERP (Search Engine Result Page).
Penting disini untuk ketahui SEO mainkan peranan yang amat besar dalam pencarian trafik organik dan trafik yang datang dari fungsi-fungsi algoritma dari setiap enjin-enjin carian. Apa yang aku faham, blog kamu akan berjaya sekiranya kamu berjaya dapatkan sekurang-kurangnya 70% dari enjin carian! Kamu tidak boleh berharap pada kunjungan rakan-rakan  dan teknik yang kamu selalu guna seperti menghantar pautan ke twitter dan facebook semata-mata (he3 jangan marah).
Kamu perlu tahu jika kamu melakukan seperti cara mudah untuk membina blog dan mendapatkan trafik ke blog ini, ianya tidak cukup! Untuk sesi pengenalan seterusnya kamu perlu baca dan faham catatan tersebut. Sekurang-kurangnya kamu juga perlu tahu pengetahuan teknik asas blog dan cara untuk dapatkan trafik.
Mungkin bagi penulis baru agak sukar untuk memahami secara keseluruhan tetapi lama kelamaan kamu akan pakar (he3). Percayalah jika kamu tahu teknik sebenar kamu akan menyesal (kah3).
Aku akan teruskan catatan ini pada catatan akan datang, sementara itu aku ingin tahu berapa ramai yang ingin tahu apakah fungsi asas SEO tersebut atau mungkin ada pakar-pakar SEO tempatan yang boleh tinggalkan komen mengenai apa yang kamu tahu.
Diluar negara punyai pakar SEO nya sendiri. Dibayar untuk hanya melakukan fungsi SEO sahaja. Pereka Web kita kebanyakkannya lakukan semuanya (hu3). Seperti seorang kawan yang aku kenal pakar SEO dari India.
Disini aku ingin kongsikan salah satu cara mudah lagi berkesan bagaimana hendak SEO pada tajuk blog kita. hanya untuk blogspot.  Harap ia dapat membantu menarik lebih banyak trafik yang diharapkan.
Pergi ke design. klick pada edit html kemudian pada template kita carikan kod html di bawah,
      kemudian gantikan dengan kod html  di bawah,
Add caption
p/s: Untuk memudahkan, tulis dulu pada notepad kod diatas. baru copy paste.   


Setelah kita mengubah suai template blog tadi.  Save semula  template. 
Selamat mencuba dan lihat hasilnya..


Setelah saya sendiri mencuba teknik ini.. walau pun tidak banyak trafik yang ditarik seperti blog2 yang lain.. tapi tetap ada peningkatan.. buktinya lihat analitik untuk blog saya.


No comments:

Post a Comment

Sila Klick tanda penghargaan daripada blog ini..