Harap Sudilah Follow

Sila Klick tanda sokongan kepada blog ini..




PENAJA UTAMA

June 22, 2010

Home » » Buat mahasiswa

Buat mahasiswa


Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani, yang menghidupkan setelah mematikan kita seberapa tempoh di alam tidur, dan yang memberikan nikmat menyedut udaranya. Alhamdulillah.


Sedar tidak sedar, mahasiswa mahasiswa UPSI sedang di ambang peperiksaan, malah dalam study mode! Tamat 14 minggu kuliah, kini study week seminggu ni dan akhirnya bakal berperang di dewan peperiksaan. Cukup sudah masa diberi, 14 minggu belajar, namun exam hanya 2-3 jam sahaja. Rasa tidak adil bukan.Namun itulah yg terjadi.Jika tewas dalam masa 2 jam ini, maka usaha dan kerja buat selama 14 minggu sebelumnya jd sia2..Maka persediaan demi persediaan dituntut demi masa 2 jam tersebut!


Rencah Mahasiswa,


Hakikatnya, mahasiswa tidak akan lari dari kehidupan dan budaya ilmu, pencarian demi pencarian demi memartabatkan diri sebagai insan yang Maha-Siswa. Menggelupur di padang daerah sepi, Tanjung Malim. Kematangan diperolehi saban waktu masa melewati. Semakin masa usia menjengah senja. Namun, sudah lengkapkah kita untuk bergelar mahasiwa? Kerana hakikat itu budaya ilmu tidak pernah sampai kepada kita. Membudayakan ilmu dalam kalangan mahasiswa bukan sahaja semasa exam, tapi mengambil kira keseluruhan aspek kehidupan sosial mahasiswa, bukan sahaja ilmu dalam subjek2 tertentu, tapi juga meliputi pelbagai ilmu lain.Itulah rencah sebenarnya yang menjadikan kita sebagai MAHASISWA.


Menepati apa yang terkandung di dalam al-quran surah al-mujadalah (11) :Wahai orang-orang yang beriman! Apabila diminta kepada kamu memberi lapang dari tempat duduk kamu (untuk orang lain) maka lapangkanlah seboleh-bolehnya supaya Allah melapangkan (segala halnya) untuk kamu. Dan apabila diminta kamu bangun maka bangunlah, supaya Allah meninggikan darjat orang-orang yang beriman di antara kamu, dan orang-orang yang diberi ilmu pengetahuan ugama (dari kalangan kamu) - beberapa darjat. Dan (ingatlah), Allah Maha Mendalam PengetahuanNya tentang apa yang kamu lakukan.


Exam oh Exam,


Hampir tamat saya di semester 6 ini ( sem 6 dah,macam baru je masuk UPSI semalam)
Selamat study untuk semua, berbaki lagi satu semester dalam kampus, dan satu semester praktikal, diriku mesti bersedia dengan macam2 persiapan sejak awal mula, kerana sedar SAYA CIKGU!


Hadiah untuk semua dari mahasiswa pendidik,
Perkongsian yang tidak seberapa, namun ingin dikongsikan juga, buat tatapan sahabat2 dan kawan2 seperjuangan yang akan menduduki exam, booklet kecil khas untuk exam :


Akhir kalam, saya mendoakan kecemerlangan semua didalam final exam ni,juga di dunia dan akhirat. Maaf jika ada salah silap.


Wassalam




No comments:

Post a Comment

Sila Klick tanda penghargaan daripada blog ini..