Harap Sudilah Follow

Sila Klick tanda sokongan kepada blog ini..




PENAJA UTAMA

November 13, 2010

Home » » Selesema Babi : Tanda Akhir Zaman

Selesema Babi : Tanda Akhir Zaman

Dunia kini dikejutkan dengan ancaman wabak penyakit yang berbahaya iaitu wabak selesema babi. Jika sebelum ini kita dikejutkan dengan pelbagai ancaman wabak penyakit seperti wabak selesema burung, denggi, JE, HIV dan chikungunnya, kini, selesema Babi adalah kombinasi daripada tiga virus iaitu Virus Selesema Burung, Virus Selesema Manusia dan Virus Selesema Babi. 

Virus ini menyerang sistem pernafasan disebabkan oleh virus selesema jenis A (H1N1) yang mula dikesan sejak 1988. Sehingga 30 Ogos lalu, 2,837 orang disahkan meninggal dunia dan dianggarkan lebih 250,000 orang sebagai pengidap. 



Wabak ini dikatakan ia mudah berjangkit melalui sentuhan langsung dengan babi atau pemindahan virus selesema babi kepada manusia dan manusia sesama manusia. Antara kesan yang dapat dikenal pasti apabila seseorang itu terkena wabak ini ialah:

1. Apabila suhu badan melebihi 37.8 darjah celsius 
2. Sakit badan 
3. Batuk 
4. Berhingus 
5. Bersin 
6. Sesak nafas 
7. Hilang selera makan 
8. Muntah, dan cirit birit 

Kini Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) telah memberi amaran kepada semua negara agar mengambil langkah tegas mengawal penularan wabak ini. Jika kita perhalusi ancaman ini, adakah ini sebagai peringatan daripada Allah s.w.t? Di dalam Al-Quran banyak amaran kepada manusia yang mengkufuri dan melakukan maksiat kepada Allah s.w.t dengan pelbagai ancaman. Antara ancaman tersebut ada yang berbentuk kesengsaraan di dunia dan ada yang berbentuk kesengsaraan di akhirat. 

Di antara kesengsaraan di dunia ialah seperti bencana alam, peperangan, kemalangan, dan serangan wabak penyakit. 

Selain itu juga, di dalam Al-Quran juga ada memperingati tentang pengharaman babi yang akan membinasakan kehidupan manusia. Justeru itu, timbul di sini persoalan yang perlu difikir bersama iaitu apakah perkaitan antara pengharaman babi dengan wabak yang dahsyat ini? Benarkah virus boleh berubah dalam bentuk yang lebih bahaya pada babi? Menurut pengkaji, kuman-kuman virus daripada babi ini mampu berubah menjadi lebih berbahaya dari semasa ke semasa.

Firman Allah s.w.t di dalam Al-Quran surah al-Maidah: ayat 3, bermaksud: ‘Diharamkan kepada kamu (memakan) bangkai, dan darah, dan daging babi, dan binatang-binatang yang disembelih kerana yang lain dari Allah, dan yang mati tercekik, dan mati dipukul, dan mati jatuh, dan mati ditanduk, dan yang mati dimakan binatang buas, kecuali yang sempat kamu sembelih, dan yang disembelih atas nama berhala; dan (diharamkan) kamu mengundi nasib dengan anak panah. Yang demikian itu adalah perbuatan fasik.’

Berdasarkan ayat tersebut, jelas bahawa Allah s.w.t mengharamkan sesuatu perkara mempunyai hikmah yang tertentu. Antaranya, bertujuan membuktikan perhambaan diri kepada Allah s.w.t dan menyelamatkan manusia daripada kerosakan. Menurut kajian saintis, memakan daging babi menyebabkan seseorang boleh dihinggapi hampir 70 jenis penyakit.

Yakinlah bahawa Islam adalah agama Allah yang benar, memenuhi keperluan fitrah setiap manusia. Oleh itu, pengharaman Islam terhadap babi, arak, zina, rasuah, judi dan sebagainya adalah untuk menjaga maslahah nyawa dan kehidupan manusia seluruhnya. Kalam ini mengharapkan adanya usaha yang terancang pihak kerajaan dalam menguatkuasakan pengharaman ke atas perkara-perkara yang jelas ditegah oleh Allah s.w.t.


Gejala dan tanda jangkitan virus itu adalah demam, batuk, sakit badan serta susah bernafas, selain dikesan berlaku di kalangan mereka yang mempunyai kaitan dengan ternakan babi. Sehingga kini belum ada vaksin khusus yang benar-benar berkesan untuk menentang virus itu. 

Maka benarlah ia merupakan tanda-tanda akhir zaman dan alam ini menghampiri ke penghujungnya. Sesuatu benda akan pasti mati dan musnah dan alam ini pasti juga musnah. Tanda-tanda kiamat kecil sudah ada kesemuanya, yang belum muncul hanyalah tanda-tanda besar. Ini adalah peringatan dan pengiktibaran kepada semua umat manusia supaya kembali kepada Islam yang sebenarnya. Hanya orang yang benar-benar beriman akan memahami isyarat-isyarat ini.

Rasulullah s.a.w pernah bersabda bahawa dunia ini telah hampir akhir zaman bahkan baginda mengumpamakan seperti seorang yang terlalu bongkok. Tentang fenomena alam yang terjadi dan penyakit-penyakit ganjil (seperti Coxsackie, JE, SARS, Selesema Burung dan kini Selesema Babi pula) disebutkan oleh Rasulullah s.a.w sebagai tanda-tanda kiamat.

Dari Ibnu Umar Rasulullah s.a.w bersabda; ‘Bagaimana keadaan kamu ketika lima perkara berlaku di kalangan kamu, dan aku berlindung dengan Allah dari terjadinya perkara itu kepada kamu atau kamu sempat menempuhnya. Tidak timbul kemungkaran di kalangan satu-satu bangsa melainkan mereka melakukannya secara terang-terang, akan timbul penyakit taun dan penyakit-penyakit yang tidak pernah ada terhadap orang-orang sebelum mereka (penyakit ganjil).’

No comments:

Post a Comment

Sila Klick tanda penghargaan daripada blog ini..