Harap Sudilah Follow

Sila Klick tanda sokongan kepada blog ini..




PENAJA UTAMA

July 20, 2010

Home » » Dialog Iman dan Hati.....

Dialog Iman dan Hati.....

Iman : Assalamualaikum, bos

Diri : Waalaikumussalam wbt.lama tak nampak awak.Awak
cuti ker?

Iman : Taklah, jabatan kami rasa tuan tak memerlukan
kami lagi..

Diri : Laa..kenapa pulak awak cakap camtu? pentadbiran
diri saya berterabur sekarang bila jabatan kau takde..

Iman : Takdelah, kami lihat banyak pekerja tambahan
tuan ambil.VCD,SMS, TV..jadi kami rasa terpinggir

Diri : Entahlah, waktu cuti sebulan ni saya tak pernah
menggaji mereka.Tapi mereka terlalu rajin buat kerja,
bekerja tanpa gaji,tapi banyak gak duit saya
habis...entah ar

Iman : Tu sebab, kami agak rasa tuan memencilkan kami.
Al Quran, Zikir, ma'thurat, solat Malam tak boleh
bekerja dengan mereka..kami memang tak boleh bercampur
dengan mereka..

Diri : Saya tak pernah minta kau bercuti

Iman : Bagaimana kami ingin bekerja sedangkan tuan
sudah punya 'pekerja tambahan'? Saya lihat mereka buat
tuan gembira..

Diri : Argh, gembira apanya..Berterabur kerja kat
pejabat tu!!Tolonglah, bekerjalah dengan saya kembali

Iman ; Kami sememangnya sudah berkhidmat dengan tuan
dari tuan di dalam rahim ibu tuan lagi. Tapi, tuan
kadang-kadang mengabaikan kami. Tuan sediakan makanan
untuk bos pekerja tambahan, En Dosa, tapi kami, tuan
tak sediakan makanan. Kebajikan kami tak terjaga...

Diri : Maafkan aku. kembalilah bekerja dengan saya.
Saya janji kebajikan kamu semua saya jaga,En Iman.

Iman : Tuan boleh berjanji, tapi CEO kita akan
memantau tuan, Dialah Allah.Tuan takkan tak takut
menabur janji tapi melupakannya?

Diri : Janganlah menyalahkan saya.

Iman : Tuan perlu
sedar, kami hanya bekerja di dalam syarikat yang
bersih, dan amanah..Bukanlah saya nak memandang rendah
pada jabatan baru En Dosa, tp kami tidak suka cara
mereka bekerja. mereka meminggirkan kami

Diri : Dah
awak tak melawan?

Iman : Tuan, bagaimana kami ingin menang? Kami terlalu
lemah, sedikit pula tu, kebajikan kami langsung tuan
tak jaga..Sedangkan kami tidak pernah meminta gaji
dari tuan.Cuma kami minta disediakan ruang yang bersih
dan amanah untuk kami bekerja. salahkah kami meminta
yg sedikit?

Diri : Mereka kadang-kadang lebih menggembirakan saya

Iman : Kalau begitu maafkan kami. Tak dapat rasanya
kami bekerja untuk tuan lagi.Tuan perlu memberi
kebajikan kepada mereka.Siapalah kami..

Diri : Ehh, jangan..Bekerjalah dengan saya

Iman : Buanglah pekerja itu..Mereka meminta-minta dari
tuan.Tuan perlu berhabis jutaan ringgit untuk mereka.
Sedangkan kami, percuma khidmat kami

Diri : Aduh, mereka pekerja yang menggembirakan
saya.Memang kamu percuma, tapi kamu kadang-kadang
bising, ini tak boleh, itu tak boleh..saya rimas

Iman : (senyum sinis)..Maafkan kami tuan..kami minta
diri dulu..tak perlulah kami berkhidmat dengan tuan
kalau begitu..Kalau tuan perlukan kami, kami sentiasa
di sisi..Tuan jangan risau, kami maafkan tuan..

Diri : Jangan pergi..saya sanggup pecat En Dosa..dan
ahli jawatankuasanya, vcd, majalah yang melalaikan,
dan sbagainya

Iman : Tuan betul-betul sanggup?

Diri : Ya, saya kelam
kabut sekarang..Tak tenang,management berterabur..

Iman : Alhamdulillah. .kami free of charge..Tuan takkan
rugi, sebaliknya tuan beruntung besar..Silap hari
bulan, CEO, Allah kita akan naikkan tuan ke pangkat
yang lebih tinggi

Diri : Terima kasih..=)Panggillah ajk kamu bekerja
semula. En Iman, saya akan jaga kebajikan kamu,
panggillah En ma'thurat, En Zikir, En Solat,dan semua
ahli jabatan kamu ya?

Iman : Alhamdulillah. Moga keuntungan tuan
bergada-ganda tahun ini dan seterusnya

Diri : Terima kasih pegawai kewanganku ..

******
Sekadar analogi mudah.. Begitulah diri kita..
Kitalah bos dalam syarikat kita.Jabatan dalam diri
kita hanya ada dua. Jabatan Iman dan jabatan
dosa.Kitalah yang perlu mengurus sebaik mungkin
pekerja-pekerja kita. Memang susah untuk kita memenuhi
setiap kehendak pekerja kita, memang susah untuk
memastikan pekerja kita berbaik..Kerana anatara iman
dan yang dosa tidak mungkin bercampur.Bagai air sungai
yang jernih, dimasukkan ke dalam gelas, segar dan
nyaman air itu.. Namun apabila bercampur dengan lumut,
selut dan kekotoran lain, maka begitu sukarlah unutk
mebersihkan kembali.Begitu juga dengan pekerja kita,
andai terlalu 'diternak' satu jabatan, maka jabatan
lain akan terpinggir..

No comments:

Post a Comment

Sila Klick tanda penghargaan daripada blog ini..