Harap Sudilah Follow

Sila Klick tanda sokongan kepada blog ini..




PENAJA UTAMA

July 15, 2010

Home » » Peransang minda

Peransang minda

Kecerdikan seorang wanita x hanya dinilai pada kepintaran akal lantaran berpendidikan tinggi.
Sementara kecantikan x hanya dinilai pada wajah cantik & pada persolekan. Tetapi kecerdikan dinilai pada kecerdikan hati & kecantikan pula dinilai pada kekuatan akhlak.


Sesungguhnya mulianya seseorang wanita itu bukan kerana banyak membuat jasa & terkenal di seluruh dunia, tetapi kerana sifat lemah-lembut & penyayang serta menjaga maruah dirinya & berjasa kepada suami dan anak-anak, juga mulia mereka bukan kerana pintar akal, menghasilkan pelbagai teori & falsafah serta menjadi perancang & pencatur dunia tetapi mulia mereka kerana menjadi golongan yang taat & menyenang & meredakan hati suami. Berharganya mereka bukan kerana rupa cantik dan pandai bersolek tetapi kerana kecantikan & keindahan akhlak mereka.




Wanita ibarat epal. Epal yang berkualiti amat mudah diperolehi kerna ia berguguran di tanah. Tapi, epal yang x mampu dibeli berada di puncak.Susah dipetik susah digapai. Kadang2 epal iturisau, kenapalah.....Diriku belum dipetik? Lantas ia merendahkan martabatnya & mengugurkan diri
menyembah tanah. Sedangkan ia telah ALLAH jadikan begitu tinggi martabatnya sehingga tida siapa yang berani memetiknya. Hanya pemuda yang benar2 hebat sahaja yang mampu. Mungkin bukan di dunia tapi di akhirat? Biarlah jodoh bukan di dunia asalkan cinta ILLAHI mengiringi.


Setiap makhluk mempunyai perasaan cinta. Nikmat yang paling agung di dunia adalah cinta.
Cinta adam hawa menjalin kasih. Cinta ibu bapa membawa berkat. Cinta agana kuatkan faith (iman)
Cinta rasul membawa syafaat(jaminan). Namun cinta yang paling nyata.... cinta ALLAH Yang Maha Esa kerana bawa bahagia di dunia dan akhirat.  Pilihlah di mana kita meletakkan perasaan cinta ditempatnya & yang mana perlu diutamakan.


ALLAh answers prayers in 3 ways :
he says YES and gives u what u want.
he says NO and gives u something better.
he says WAIT and gives u the best in his own time.


``redaMu yg slalu kami rindukan. Dan marahMu yg sgt kami takuti.
Tuhan, lebih baik kami hidup miskin asal dlm redaMu. Kami x inginkan
kekayaan dalam marahMu.``


when u luv someone, its nothing.
when someone luv u its smthing.
when u luv each other its evrything.
when ALLAH luv u its the greatest thing.


``Mahukah aku memberitahu kamu suatu perkara yg dengannya Allah akan memuliakan binaan (kedudukan seseorang) dan mengangkatnya kepada beberapa darjat ketinggian.
Mereka menjawab : Ya Wahai Rasulullah.
Baginda bersabda : ``Berlemah-lembutlah kamu terhadap orang jahil, maafkanlah orang yang menzalimi kamu, hulurkan pemberian kepada orang yang menahan pemberiannya kepadamu dan sambunglah ikatan silaturrahim terhadap orang yang memutuskannya terhadap kamu.``


``Barangsiapa yg bertawakkal kepada Allah nescaya Allah akan mencukupkan
keperluannya. Sesungguhnya Allah melaksanakan urusan (yang dikehendakinya).
Sesungguhnya Allah telah mengadakan ketentuanbagi tiap2 sesuatu``.
((surah Al Talaq 65 : ayat 3))


``Jangan seseorang dari kamu menjadi orang yang tidak punya pendirian dengan
berkata : ``Aku bersama orang ramai, jika sekiranya mereka berbuat baik aku pun berbuat baik, jika mereka melakukan kejahatan aku pun turut melakukan kejahatan....tetapi hendaklah kamu menetapkan pendirian kamu, maka jika sekiranya manusia berbuat baik maka hendaklah kamu berbuat baik, tetapi jika mereka berbuat jahat maka hendaklah kamu menjauhkan diri dari berbuat jahat terhadap mereka``.
((sabda rasulullah s.a.w.))


Hai srikandi,
Aurat diawasi,
Pergaulan dipagari,
Solat pengikat diri,
Akhlak indah berseri,
Al Quran teman bererti,
Sifat mal penyinar diri,
Itulah muslimah sejati.


Rasulullah S.A.W. pernah ditanya tentang apa itu AGAMA??
Baginda menjawab: kemuliaan akhlak (Husnul Khalaq).


``Sesungguhnya ilmu itu hanya diperolehi dengan belajar dan kefahaman pula hanya
didapati dengan mendalaminya, sesiapa yang dikehendaki oleh Allah kebaikan pada dirinya,
diberikan kefahaman yg mendalam dalam urusan agama``.
((riwayat Al Tabrani))


Ya Allah Engkau mengetahui bahawa hati2 ini telah berkumpul kerana mengasihiMu, bertemu untuk mematuhi perintahMu, bersatu memikul beban dakwahMu. Hati2 ini telah mengikat janji setia untuk mendaulat dan menyokong syariatMu. Maka eratkanlah Ya Allah akan ikatannya. Tunjukkanlah hati2 ini akan jalannya yg sebenar. Penuhkanlah hati ini dgn cahaya RabbaniMu yg tidak kunjung malap.Lapangkanlah hati2 ini dengan limpahan iman dan keindahan tawakkal kepadaMu. Hidup suburkan hati2 ini dengan ma`rifat tentangMu. Jika Engkau mentakdirkan
mati, maka matikanlah pemilik hati2 ini sebagai para syuhada dlm perjuangan agamaMu. Engkaulah sebaik2 sandaran dan sebaik2 penolong.

Ya Allah, perkenankanlah permintaan hambaMu ini.
Amin...

No comments:

Post a Comment

Sila Klick tanda penghargaan daripada blog ini..